عزاداری پرشور تاسوعا در حرم امام رضا (ع)-راهبرد معاصر

عزاداری پرشور تاسوعا در حرم امام رضا (ع)

مراسم سوگواری و عزاداری روز تاسوعا با حضور تولیت آستان قدس رضوی در دارالقرآن حرم مطهر رضوی (مدرسه دو درب) برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 15
کد خبر: ۲۵۰۰۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ مراسم سوگواری و عزاداری روز تاسوعا با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و زائران امام رئوف برگزار شد، در این مراسم حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، سخنران حرم مطهر رضوی به تبیین مقام و منزلت حضرت ابوالفضل العباس (ع) پرداخت و با اشاره به فقدان متون عتیق در خصوص جمال و جلال ایشان، به زیارتنامه ایشان به عنوان سندی معتبر برای شناخت مقام شامخ قمر بنی‌هاشم اشاره کرد.

وی در ادامه به شرح عبارتی از امام صادق (ع) در خصوص حضرت ابوالفضل العباس (ع) پرداخت و گفت: در زیارت قمر بنی هاشم (ع) آمده است "اشهد لک باتسلیم و التصدیق و والوفاء و نصیحه لخلف نبی المرسل". تک تک فراز‌های این عبارت نیاز به شرح و بررسی دارد. "تسلیم" بدین معنی است که حضرت قمر بنی‌هاشم در هیچ جا ابراز وجودی از خود نداشتند و تمام وجودشان وقف امام حسین (ع) بود.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: تصدیق یعنی ایشان هیچ تردیدی در یاری امام حسین (ع) نداشتند. وفا یعنی تمام یاران امام حسین (ع) باوفا بودند، اما حضرت ابوالفضل العباس (ع) در اوج وفاداری قرار داشتند. نصیحه نیز به معنای خلوص است و حضور قمر بنی‌هاشم در کنار ولی خدا، از او شخصیتی بی نظیر ساخته بود.

در این مراسم همچنین آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار، از فقهای شورای نگهبان و جمعی از مسئولان لشگری و کشوری حضور داشتند. در ابتدای این مراسم مداح اهل بیت، حسین علی مددی به قرائت زیارت عاشورا و در پایان مراسم علیرضا نژاد حسین به روضه خوانی پرداختند.

از صبح امروز، همزمان با فرا رسیدن تاسوعای حسینی، حرم مطهر امام رضا (ع) غرق در ماتم و عزا شد و زائران و مجاوران با حضور در این بارگاه ملکوتی، به سوگ شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و دیگر یاران باوفای امام حسین (ع) نشستند.

دسته‌های عزاداری از ابتدای صبح در صحن‌های حرم مطهر به راه افتادند و با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، ارادت خود را به ساحت مقدس خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.

هیئت عالم آل محمد (ع) نیز با برگزاری مراسم عزاداری در صحن‌های حرم و سپس حضور در دارالقرآن و روضه در محضر تولیت آستان قدس رضوی، به این مناسبت ادای احترام کرد.

حضور دسته‌های عزاداری مردمی در صحن و سرای رضوی نیز بسیار باشکوه و حزن‌انگیز در حال برگزاری است و عزاداران حضرت ابوالفضل العباس (ع) به یاد رشادت‌ها و فداکاری‌های آن حضرت در رزمگاه کربلا، اشک ماتم می‌ریزند.

معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز برای این روز، برنامه‌های متعددی تدارک دیده است که از جمله می‌توان به برگزاری نماز جماعت، دعا، ذکر توسل، روضه‌خوانی و سخنرانی در صحن‌ها و رواق‌های مضجع نورانی حضرت رضا (ع) اشاره کرد.

خادمان بارگاه منور رضوی نیز با حضور پرشور خود در این مراسم، به برگزاری باشکوه‌تر هرچه بیشتر عزاداری تاسوعا کمک می‌کنند.

حرم مطهر امام رضا (ع) در این روز مملو از زائرانی است که از سراسر ایران و جهان برای عرض تسلیت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و یاران باوفایش به این مکان مقدس مشرف شده‌اند.

عزاداران حسینی در این روز با نوحه‌ها و مرثیه‌سرایی‌های خود، حماسه عاشورا را زنده نگه داشته و با آرمان‌های والای نهضت امام حسین (ع) تجدید پیمان می‌کنند. /تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار